Personal & Chef bjöd på två intensiva dagar och vi börjar sakta återhämta oss här på Careereye-kontoret. För vår egen del var intresset för vår monter en av höjdpunkterna. 

Det var full fart, med bland annat ett digitalt krysstest om employer branding, ett jobbsökarspel som visade på hur svårt det är att bedöma en arbetsplats på utsidan, och givetvis genomgångar av hur Careereye fungerar och möjlighet att lämna omdömen på plats. Dessutom hade vi en Instagramtävling där man kunde fota sig i vår fotoram och lägga ut bilden på sin Instagram. Dag ett avslutades med ett branschmingel som vi var medarrangörer till.

Förutom våra egna aktiviteter hann vi även med att se många av de seminarier på agendan. Här är tre stycken vi vill lyfta lita extra!

Kompetens i förändring

Seminariet handlade om hur arbetsmarknaden förändras parallellt med nya medarbetarbeteenden, Karin Netzell, CBDO & Christina Hammer, Founding Partner på Hammer och Hanborg fanns på plats för att reda ut begreppen kring organisationsstruktur och hur begreppen avspeglar en marknad i förändring.

Några medskick från seminariet:

  • Nya organisationsstrukturer ställer i sin tur krav på kompetensbehovet.
  • Talangbegreppet uppdateras och det finns behov att kunna identifiera talanger på nya sätt.
  • Begreppet supertalang innehåller mycket, viktigt att se unika egenskaper hos en potentiell medarbetare för att skapa en mix och ge varje medarbetare möjlighet att utnyttja sin fulla potential.
  • Alla vinner på att inventera det egna bolaget och identifiera vilka talanger som finns.

Branding em’ Från medarbetare till digitala ambassadörer

Seminariet handlade om hur man gör sina medarbetare till marknadsförare. Emma Lindgren, driver Branding’em som hjälper företag att engagera medarbetare till att bli ambassadörer för deras varumärke. Ett tydligt medskick är att alltid fråga sig själv varför man gör något.

Några medskick från seminariet:

  • En engagerad medarbetare jobbar hårdare att positionera sig och bolagets varumärke externt. Idag känner sig endast 16% av alla medarbetare engagerade.
  • Vi lever och verkar på en transparent marknad, där vi vill veta allt om produkter och det vi konsumerar. Idag visar transparens trovärdighet. Framtidens kommunikation kommer att baseras på hur transparenta vi kan vara, därför är det viktigt att våga öppna upp sig för sina konkurrenter.
  • Varumärkesbudskap som sprids av medarbetare får i snitt 561% högre räckvidd än om det kommer från en officiell företagssida.
  • Satsa mer på medarbetare än på influencers, det är en säkrare investering.

Stärk företagskulturen genom mångfald och inkludering

Mångfald driver kulturen, kompetensen, intäkterna och varumärket”
Henrik Dider

Henrik Dider, HR-chef Scandic Hotels Sverige. Seminariet handlade om inkludering och mångfald, hur Scandic har ständigt jobbar med sina medarbetare och kunder för att skapa en stark företagskultur där alla ska känna sig inkluderade.

Några medskick från seminariet:

  • Mångfald i alla dess former är en grundförutsättning för deras arbete, alla medarbetare måste få vara sig själv för att kunna bidra på allra bästa sätt. Detta gäller även för kunders efterfrågan, man måste se hur kundsegmentet förändras för kunna tillgodose varje unik kund.
  • Scandic verkar inom en tillväxtbransch med rekryteringsunderlag som krymper, det krävs en omställning för att kunna möta kraven som ställs från kunderna – rekryteringsmetoden måste vässas.
  • Olika kulturer är nyckeln till framgång, det är en nyckelförutsättning att lära sig förstå varandra och kulturskillnader.

Vi ser redan fram emot nästa års mässa, men tills dess är planeringen för vårt nästa frukostseminarium i full gång. Skriv upp dig på nyhetsbrevet här till höger för att få inbjudan först – det brukar bokas upp snabbt!

mm
Skribent

Careereye Team är blandade bidrag från flera av oss som jobbar på Careereye.

Skriv en kommentar