1. Håll din arbetsgivarprofil uppdaterad

Börja med det enklaste – och fyll på eftersom. En arbetsgivares Employer Brand är något som alltid måste hållas levande och ständigt arbetas på. Uppdatera informationen om ditt företag genom att besvara frågor som vilka ni är som arbetsgivare, vad har ni för värderingar, visioner och karriärmöjligheter eller visa upp er företagskultur genom medarbetarberättelser. Fundera över hur ni vill att människor ska uppfatta er som varumärke och vilka kandidater ni vill attrahera. Använd verkligheten för att forma bilden av er som arbetsgivare.

2. Careereye.se + sociala medier

Careereye.se gillar sociala medier och ser gärna att ni samlar alla era kanaler till en sida så kandidater enkelt kan följa er överallt. Här är det viktigt att ert arbetsgivarvarumärke följer en tydlig linje genom hela organisationen innan ni kommunicerar det externt.

3. Publicera lediga jobb

Lägg upp alla lediga jobb på er företagsprofil, så att jobbsökande enkelt kan läsa om er som arbetsgivare och söka jobben direkt.

4. Be dina anställda att lämna omdömen

Be dina anställda att betygsätta er som arbetsgivare. Ju fler som lämnar omdömen om er arbetsplats, desto större engagemang skapas kring ert arbetsgivarvarumärke. Genom det innehåll som skapas på er profil kan ni som arbetsgivare enkelt lära er mer om era kandidater och därefter nischa er mot rätt målgrupp när ni söker efter nya kandidater vid en rekrytering.

5. Svara på omdömen och recensioner

Genom att svara på omdömen visar det att ni är engagerade och bryr er om ert arbetsgivarvarumärke. Välkomna all feedback, även negativ. Genom att bemöta negativ kritik konstruktivt och balanserat kan ni behålla kontroll över ert arbetsgivarvarumärke. Svara även på positiva omdömen. Genom att främja den positiva bilden som lämnas, legitimerar och stärker det ert arbetsgivarvarumärke och fortsatta arbete med Employer Branding.

mm
Skribent

Careereye Team är blandade bidrag från flera av oss som jobbar på Careereye.

Kommentarer avstängda.