Kategori

För arbetsgivare

Kategori

I huvudet på en investerare – Spiltan om varför de har valt att satsa på Careereye

I den glödheta svenska tech-branschen letar investerare och entreprenörer efter varandra med ljus och lykta. Investmentbolaget Spiltan har de senaste åren ökat sitt fokus på tech-sektorn och under våren 2016 kunde vi dela med oss av nyheten att Spiltan gått som investerare i Careereye Online Group AB. I den här exklusiva intervjun berättar Håkan Sjunnesson, investment manager på Spiltan och styrelseordförande i Careereye, hur Spiltan ser på sina investeringar, det växande intresset för HR-tech och varför de har valt att satsa på Careereye. Han summerar också 2016 som ett händelserikt år för Careereye.

”Det medarbetarna säger om företaget efter två glas vin”

En av talarna på vårt senaste frukostevent var Hieronymus Rony Lutz – delägare och copywriter på Stardust Communication och employer branding-strateg. Rony var också medskapare till en av Sveriges första renodlade employer branding-byråer Coreworkers. Han är även medförfattare till boken ”Employer Branding 3.0 – Nu kan vi inte sminka grisen längre” som släpps under första halvan av 2017.

Så får du medarbetarna att ge omdömen – 9 snabba tips

Desto fler betyg och omdömen ett företag har på en tjänst som Careereye, desto mer relevant och rättvist blir det samlade intrycket för den som är nyfiken på företaget. För att inte glömma den ökade trovärdigheten. Därför ser vi det som en viktig aktivitet för arbetsgivare att bjuda uppmuntra sina medarbetare och alumner att dela med sig.

Men hur motiverar du dina medarbetare att faktiskt ta sig tiden att lägga ett betyg och skriva ett omdöme? Här samlar vi 9 snabba tips att köra igång med!

Bästa chefer – dags att lämna över mikrofonen

En av de starkaste trenderna inom employer branding de senaste åren är att låta medarbetarna agera som ambassadörer och talespersoner för arbetsgivarvarumärket. Många pratar om det, desto färre har tagit steget att verkligen lämna över mikrofonen. Ibland beror det på rädsla hos cheferna, ibland är det så enkelt som förvirring över var man ska börja. Här försöker vi reda ut varför det är dags att börja, och ge konkreta tips på hur du kommer igång!

ÅF får både talanger och kunder tack vare sitt employer branding-arbete

Nyligen körde vi på Careereye ett uppskattat frukostevent, med Emma Claesson som en av talarna. Emma är HR- och kommunikationsdirektör på konsultföretaget ÅF. Ett företag som under många år har jobbat målinriktat med sitt employer brand (arbetsgivarvarumärke). I en intervju med oss berättar Emma att arbetet med employer branding är centralt inom hela ÅF.

I huvudet på en jobbsökare 2017

Tack vare internet ser en jobbsökares vardag på många sätt helt annorlunda ut idag jämfört med för bara några år sedan. Detta är ingen nyhet för någon, men det kan vara nyttigt att sätta sig in i den praktiska verkligheten för dagens jobbsökare. Inte minst inför nya rekryteringssatsningar för 2017.

Med stöd från jobbsiten CareerBuider Sveriges senaste undersökning om jobbsökarens vanor listar vi här några saker att komma ihåg inför nästa års planering!