Till Careereyes fullbokade frukostevent om Employer Branding bjöd vi in några riktigt kunniga och inspirerande talare. Lottie Knutson, Anna Dyhre, Lovisa Sterner och vår egen Tommie Cau. Samtliga med bred erfarenhet och stor kunskap inom området. Här hittar du highlights från eventet. 

Highlights från morgonen

Det var tydligt att ämnet engagerade många. Över 100 morgonpigga personer inom HR, ledarskap och kommunikation var på plats för att lära sig mer om Employer Branding. Ett begrepp som är mer än en trendig fras: det handlar om att långsiktigt bygga sitt varumärke och sin attraktionskraft som arbetsgivare. Något som blir allt viktigare i dagens digitala och transparenta samhälle.

En annorlunda talangmarknad

Tommie Cau och publik_4761

Tommie Cau, vice vd på Careereye, inledde med att berätta att för 10 år sedan slogs arbetsgivare om att rekrytera de absoluta toppstudenterna och de allra mest kompetenta personerna. Idag ser talangmarknaden annorlunda ut.

“Idag vill man ha de som passar bäst i organisationen när det gäller personlighet, värderingar och liknande. Det gör att Employer Branding är viktigare än någonsin.”

Medarbetarna är lika viktiga som kunderna

Anna Dyhre

Anna Dyhre, senior advisor på Coreworker och expert inom Employer Branding, lyfte upp att företag måste förstå att medarbetarna är lika viktiga som kunderna. Många bolag har en klar strategi för hur de ska ta in, ta hand om, och på sikt utveckla sin kunder. Däremot har man ingen liknande strategi när det gäller personalen. De bör man ha, enligt Anna Dyhre, för att alla delar ska “gifta ihop sig” och göra att bilden av företaget blir samstämmig.

“Du måste börja bygga ditt varumärke inifrån, genom dina medarbetare. Med rätt engagemang och motivation från befintliga medarbetare byggs ett starkt Employer Brand. Det är då du får effekten, det är då det händer.”

Lyft på varje sten

Lottie Knutson

För att lyckas bygga ett starkt varumärke måste du se till att medarbetare, kunder, media och andra har förtroende för ert företag. Lottie Knutson, kommunikations- och styrelseproffs, delade under eventet med sig av sin kunskap om hur företag ska jobba för att lyckas skapa förtroende. Vad krävs och hur gör man? Lottie Knutson berättade att en viktig del i att bygga förtroende är att verkligen vilja, och våga, lyssna på vad medarbetare och kunder tycker om företaget. Lyft på varje sten, ta till er av kritik och förbättra allt som kan förbättras.

“Det företag måste jobba med för att skapa förtroende är att se till att ‘det vi lovar det levererar vi’ – what you see is what you get. Transparensen finns redan i dagens samhälle så det går inte att gömma sig bakom en snygg fasad.”

Vana att få vara med och bestämma

Lovisa och Tommie

Lovisa Sterner, vice vd på Ungdomsbarometern, fokuserade under sin del av eventet på hur unga personer generellt tänker kring det här med jobb och arbetsplatser. Vad är viktigt för dem? Hur söker de den information som de vill ha, och hur lyckas du som arbetsgivare att attrahera den kräsna, men viktiga målgrupp som unga människor utgör? Lovisa Sterner berättade att de som är unga idag är vana att fått vara med och bestämma och att bli lyssnade på. De gör att de förväntar sig det även på jobbet, vilket arbetsgivare måste förstå, och anpassa sig till, för att attrahera de personerna.

När unga söker efter information så är det Google som gäller. Därför är det väldigt viktigt för arbetsgivare att ha koll på vad som skrivs om dem på nätet.

“Unga googlar när det gäller allt. De är väldigt vassa på att veta hur de ska söka av nätet och veta vilka källor de kan lita på, och vilka de kan lita mindre på”, sa Lovisa Sterner.

När arbetssökande gör research

Nu är det såklart inte bara unga som googlar. Det gör ju de flesta av oss när vi vill ta reda på något. Att vi människor gillar att kolla upp vad andra tycker om en sak innan vi fattar våra beslut, är ingen nyhet. Det finns omdömessajter när det gäller allt ifrån hotell, restauranger och teknikprylar.

När det gäller att kolla upp arbetsgivare visar en färsk undersökning att 83% av alla som söker jobb gör research om företag. Den absoluta majoriteten gör det genom att googla företaget. De som inte googlar för att kolla upp ett företag söker oftast istället information om bolaget på karriärnätverket LinkedIn eller genom att fråga vänner och bekanta.

En tredjedel av alla som gjort research på ett eller annat sätt får en sämre bild av företaget jämfört med vad de hade innan de kollade upp vad som skrivits eller sagts om bolaget. Dessutom litar vi mer på människor än en välpolerad bild från företagen själva.

I ljuset av det blir det ännu viktigare att ni som arbetsgivare ser till att bygga ett starkt varumärke som tål transparens, inifrån och ut. När det som kommuniceras både från företag och anställda ger en sammanhängande positiv bild, då har ni lyckats med er Employer branding. Ett tips från oss är såklart att arbeta aktivt med era Careereye-profiler, där ni kan se vad anställda tycker och bemöta kommentarer. Stämmer er bild överens med den som ges av era anställda?

Att frukosteventet berörde viktiga frågor var tydligt med tanke på den respons som vi har fått, både innan och efter eventet. Det är helt klart spännande tider för branschen, och vi har redan börjat planera för nästa Employer Branding-event. För att hålla dig uppdaterad, anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

[mc4wp_form id=”42″]

mm
Skribent

Sofia är PR- och kommunikationsansvarig hos oss. Förutom att ha koll på medier, gör hon intervjuer och skriver artiklar som en hel redaktion. Hon har även hand om vår internkommunikation och ser till att våra olika event blir lyckade.

Kommentarer avstängda.