En av de starkaste trenderna inom employer branding de senaste åren är att låta medarbetarna agera som ambassadörer och talespersoner för arbetsgivarvarumärket. Många pratar om det, desto färre har tagit steget att verkligen lämna över mikrofonen. Ibland beror det på rädsla hos cheferna, ibland är det så enkelt som förvirring över var man ska börja. Här försöker vi reda ut varför det är dags att börja, och ge konkreta tips på hur du kommer igång!

Är det dags att ge medarbetarna mikrofonen?

Har du inte redan börjat ta steg i den här riktningen är det hög tid att göra det nu. I en tid då alla via sociala medier har en plattform för att höras är dina medarbetarna redan ambassadörer. Hur du väljer att jobba med dem nu kommer ha stor effekt på din rekrytering i framtiden.

Är det en bra idé?

  • Ja, den starka trenden för innehåll som är genererat och publicerat av människor, inte officiella företagskanaler, är här för att stanna (bland annat premierar sökmotorn Google användargenererat innehåll i sina sökresultat, tips!).
  • Vi litar mer på medmänniskor, och allt mindre på företag. Dina medarbetare är ofta mer trovärdiga än dina välproducerade nyheter.
  • För potentiella kandidater är det största hindret för att byta jobb ovissheten om hur det är internt på andra arbetsplatser. Medarbetare kan fylla i luckor och minska den tröskeln.
  • Att ta hjälp av medarbetarna för att sprida nyheter och dela information underlättar för att nå ut till fler, jämfört med att bara nyttja företagets egna kanaler. Enligt en undersökning från LinkedIn dubblas antalet klick på länk delad av en person, jämfört med företag.
  • I presentationen från Nordic Recruitment Day gav teknikföretaget Smarp ett antal fördelar med att ha starka medarbetarambassadörer. Bland annat ökar det medarbetarnas engagemang, ökar medvetenheten om stöd för kulturen och värderingar, driver förtroende och ägarskap, referensrekryteringar är snabbare, billigare och resulterar i mer lojala anställda som stannar längre, och ett starkare employer brand.

Vad kan du göra?

  • Bjud in medarbetarna till att ge betyg och omdömen om arbetsplatsen på Careereye.se.
  • Få alla medarbetare att registrera sig på LinkedIn och hjälp dem att vara aktiva. På LinkedIn söker användare främst på andra personer, inte på företag, vilket gör dina medarbetares profiler viktiga.
  • Använd sociala medier-kanaler där de får bidra själva. Se till exempel Axfood på Instagram, där medarbetare turas om att sprida bilder från vardagen.
  • Skapa bra innehåll som gör dina kollegor stolta och engagerar dem så mycket att de väljer att dela vidare. Spotify är bra på detta, över flera plattformar.
  • Lyft upp de digitala externa aktiviteterna på agendan internt. Tipsa om nya jobbannonser som ligger ute, prata om aktuella kampanjer, uppmana medarbetarna att dela, be om åsikter och stöd.

Är du själv ledare eller HR-chef är det dags att sätta igång. Har du inte själv den rollen, skicka gärna vidare till personer som behöver en knuff i rätt riktning. Hör av dig till oss om du behöver hjälp.

PS. Håll utkik efter fler tips framöver! Bland annat hur du får medarbetare att skriva omdömen, intervjuer med företag som jobbar aktivt med medarbetarambassadörer och hur du bemöter kritiska omdömen och kommentarer.

mm
Skribent

Tommie Cau är strateg inom digital talangkommunikation och en frekvent bloggare och föreläsare.

Skriv en kommentar