Det är viktigt för företag att fokusera sin tid och energi på det som är viktigt för deras framgång. Du har säkert hört talas om employer branding, dvs den uppfattning som potentiella och nuvarande medarbetare har av ditt företag som arbetsgivare. Chansen är att du även har hört om omdömessajter som Careereye, där anställda kan betygsätta sina arbetsgivare och som därmed blir en viktig del av hur ditt arbetsgivarvarumärke uppfattas. Du undrar säkert om det här är någonting som är rätt för dig, och värt ditt engagemang. För att förenkla det beslutet åt dig har vi sammanställt några argument om varför du inte ska synas på Careereye.

  • Du är inte transparent och uppriktig.

    Nu när kampen om talangerna på arbetsmarknaden har blivit avgörande för företagens framgång är det viktigt att vara öppen och ärlig om sin verksamhet och sina värderingar så att man kan bli uppfattad som en attraktiv plats att jobba på. Känns inte det här som någonting viktigt för dig så kan du hålla dig borta från Careereye, och låta de som är intresserade av dig försöka bilda sig en uppfattning genom att stirra på din stängda dörr.

  • Du bryr dig inte i vad som sägs om dig.

    De anställda har nu allt fler verktyg för att tycka till om sin arbetsgivare. De lägger ofta upp inlägg och bilder på sociala medier, diskuterar på forum och betygsätter och kommenterar på omdömessajter. De skapar en bild av ditt företag oavsett om du engagerar dig i ditt varumärke eller inte. Känns det här ointressant för ditt företags framgång bör du inte arbeta aktivt med er närvaro på Careereye, där du kan påverka och stärka ditt arbetsgivarvarumärke. Vill du inte bemöta dialogen som redan pågår online och ta kontroll över ditt rykte är det här ingenting för dig.

Hämta guiden: medarupplevelse som employer branding-verktyg

  • Du är inte intresserad av att attrahera rätt kandidater.

    Dagens arbetssökande granskar noga sina potentiella arbetsgivare. En undersökning från Careerarc visar att 75% av de som söker jobb först undersöker ett företags varumärke som arbetsgivare innan de ens överväger att ansöka om ett jobb där. Vill du inte nå ut till dem, och ge dem en djupare förståelse för din organisation genom att visa upp vad som händer på insidan, så du lockar de kandidater som känner att det här är helt rätt plats för dem att jobba på; ja då ska du undvika att jobba med Careereye.

  • Du är inte bekymrad över att dra till dig fel kandidater.

    Utan information om vad ditt företag gör och hur det är att jobba där blir det lätt att personer som inte är lämpliga för jobbet söker sig till dig för att de inte vet bättre. Känner du att det finns gott om tid över till irrelevanta ansökningar i rekryteringsprocessen, eller att det finns pengar över till felrekryteringar, då kan du lugnt strunta i Careereye.

  • Du är inte intresserad av att ge en så rättvis bild som möjligt av ditt företag.

    Dina anställda är de som når ut bäst, och ger den mest autentiska bilden av dig som arbetsgivare. Vill du inte använda dem som de bästa och mest trovärdiga varumärkesambassadörer du har, undvik då Careereye. Engagera inte dina anställda i ditt employer brand, bry dig inte om hur de upplever att jobba åt dig, eller uppmuntra dem att lämna betyg och omdömen.

  • Du vill inte komma högt upp i sökmotorer.

    Ditt företags närvaro online påverkar hur mycket du syns, och hur du rankas i sökningar relaterade till din verksamhet. Känns inte det här viktigt behöver du inte bry dig om att synas på Careereye.

  • Du är inte intresserad av att få feedback eller bemöta kritik.

    Är det inte viktig för dig att lyssna på dina anställda, visa att du bryr dig om deras åsikter, och nyttja möjligheten att bli uppmärksammad på problem som behöver åtgärdas, då är det onödigt för dig att vara aktiv och svara på de omdömen som lämnas om dig på Careereye.

Håller du med om de här argumenten, och känner att det inte är en prioritering för dig att ligga i framkant på en förändrad arbetsmarknad genom att ta vara på de möjligheter som finns att berätta om er som en attraktiv arbetsgivare, då ska du inte vara aktiv på Careereye.

Hämta guiden: medarupplevelse som employer branding-verktyg

Vi önskar såklart att vi på Careereye var lösningen på alla employer branding-utmaningar, men så är det givetvis inte. För dig som inte håller med om argumenten ovan finns det flera lösningar du kan jobba med. Vi är däremot fast övertygade om att vi är med och bidrar till en transparentare arbetsmarknad för både arbetsgivare och jobbsökande talanger, så att ni och era framtida medarbetare kan ta bättre beslut. Detta tror vi är en viktig bit i det allt mer komplexa hr-pusslet.

Läs gärna också vårt tidigare inlägg där Eva Andersson, Head of HR Nordic på Electrolux, delar med sig av hur de tänker kring employer branding och varför de arbetar med Careereye.

 

mm
Skribent

Om Giuseppe: Ett av våra senaste tillskott är vår digitala strateg Giuseppe. En riktigt bra partner för att nörda ner i strategier för Inbound Recruiting och talent marketing.

Skriv en kommentar