Ingen är älskad av alla, och det har aldrig varit tydligare än i det transparenta samhälle vi lever i idag. En av de största farhågorna vi möter från företag som ännu inte har börjat arbeta med omdömestjänster är: Vad gör vi när vi får negativ kritik?

Den klassiska strutstekniken, att stoppa huvudet i sanden och låtsas som ingenting, är inte en hållbar strategi. Vi uppmuntrar transparens och tror att det gynnar alla inblandade i längden.

Här har vi gjort en sammanställning på hur du kan bemöta negativ kritik.

Se kritik som en möjlighet

Det är lätt att gå in i försvarsställning vid kritik och försöka dementera det som sagts. Det är sällan en bra utgångspunkt för en konstruktiv dialog. Se istället varje kommentar som en möjlighet att förstå dina medarbetare och deras erfarenheter bättre.

Visa uppskattning

När en person har tagit sig tiden att formulera sina erfarenheter och dela dem, även om de inte varit de bästa, visar det på engagemang. Var tydlig med att det uppskattas och tacka för att de tagit sig tiden.

Professionell, men personlig

Tonalitet är viktigt, inte minst om det är känsliga frågor. Var professionell, men glöm inte att visa empati och att vara personlig. Att ge ett kopierat standardsvar riskerar att få motsatt effekt.

Adressera specifika frågor

Finns det inte utrymme att utvecklas på företaget? Har ledningen fel fokus? Våga bemöta specifika frågor, och om möjligt, visa på hur ni jobbar med detta eller vilka steg som kommer tas för att gå vidare med kritiken.

Var inte rädd för att bjuda in till vidare dialog och fråga efter mer information om situationen kräver det. Även om tjänster som Careereye är helt anonyma, kan vissa uppskatta möjligheten att få ta dialogen vidare.

Tänk på alla som läser

Du bemöter visserligen en kommentar åt gången, men i ett publikt forum. Tänk på att du även kommunicerar till andra medarbetare, potentiella medarbetare och övriga intressenter för ditt företag.

Kvalitetssäkra

Glöm inte att göra en sista koll innan du publicerar svaret. Är stavning och grammatik korrekt? Är tonen i linje med vad du vill kommunicera? Har du visat att du tar den här personens synpunkter på allvar?

Om ni har en profil på Careereye och vill ha ytterligare rådgivning kring hur ni kan bemöta omdömen är ni alltid välkomna att höra av er till mig, Sofia Honungsmåne.

Hämta guiden: medarupplevelse som employer branding-verktyg

mm
Skribent

Sofia är vår Customer Success Manager. Det innebär att hon, och övriga i hennes team, gör allt för att maxa våra kunders värde av Careereyes tjänster. Hennes breda kompetens inom bland annat marknadsföring, kundvård, pr, journalistik, information och kommunikation gör att hon kan stötta oss, och våra kunder, inom en rad viktiga områden. 

Skriv en kommentar