Tack vare internet ser en jobbsökares vardag på många sätt helt annorlunda ut idag jämfört med för bara några år sedan. Detta är ingen nyhet för någon, men det kan vara nyttigt att sätta sig in i den praktiska verkligheten för dagens jobbsökare. Inte minst inför nya rekryteringssatsningar för 2017.

Med stöd från jobbsiten CareerBuider Sveriges senaste undersökning om jobbsökarens vanor listar vi här några saker att komma ihåg inför nästa års planering!

1. Kandidater gör research innan de söker jobb

Detta är ett faktum idag. 88% gör research om arbetsgivare innan de söker jobb. Som arbetsgivare behöver du förstå vad kandidaterna ser – och jobba på att göra information och innehåll mer tillgängligt. Hur ser första sidan på Google ut när de söker på ert bolag? Hur ser era profiler ut på omdömes-siter som Careereye?

Tips: Analysera er närvaro från ett objektivt perspektiv. Analysera risker och möjligheter – vad är det värsta en kandidat kan hitta och hur hanterar ni det? Hur ser det ut idag och vad för innehåll vill ni att en nyfiken kandidat ska hitta om er?

2. … och många får sämre bild av företaget efter de gjort research

Så många som 1 av 3 kandidater uppger att de fått en sämre bild av arbetsgivaren efter att de har gjort sin research. Även om man räknar med att välkända företag attraherar sådan mängd att många typer av jobbsökare inte är kvalificerade, är den siffran väldigt hög. Speciellt med tanke på alla insatser och investeringar som gjorts för att på olika sätt bearbeta talangmarknaden. Vilket innehåll om er som arbetsplats finns där ute? Vad säger nuvarande och tidigare anställda? Är det bra? Är det rättvisande? Detta måste ni som arbetsgivare ha koll på.

Tips: Se till att rensa er webbplats på gammalt innehåll och hårdgranska ert innehåll i alla digitala kanaler så att det lever ert arbetsgivarvarumärke. Lyft upp medarbetare att dela er berättelse på alla tänkbara vis – människor vill se och bygga relationer med människor. Lyckas man med det finns en bra plattform för äkta engagerande berättelser. och det slår det mesta.

3. Flera källor används ofta

Jobbsökare idag nöjer sig sällan med att kolla in enbart företagets webbplats eller Linkedin-sida. 46% använder fler än 5 källor när de söker jobb. Har du koll på vilka de är, och är er kommunikation konsekvent på dessa? En tidigare CareerBuilders studie visar också att 65% av kandidater idag googlar intressanta arbetsgivare. 36% kollar in företagen på LinkedIn. 20% googlar även chefens namn.

Tips: Gör egen research över de potentiella källor en kandidat kan tänkas använda sig av och se över dem. Hur kan ni optimera dessa kanaler och ge en konsekvent bild?

4. Tekniken är ett alldeles för vanligt hinder

En hel del av insikterna från CareerBuilders studie relaterar till tekniken. Hela 55% har någon gång under de tre senaste åren avbrutit en ansökan på grund av komplex ansökningsväg. 59% skulle föredra att söka jobb via mobilen, samtidigt som 20% inte kunnat slutföra en ansökan via en mobil enhet. Att jobbsökare idag förväntar sig smidigare tekniska processer är tydligt, och att inte fylla detta behov innebär att man som arbetsgivare går miste om många potentiella kandidater.

Tips: Gå igenom hela processen för att få in en ansökan och se till att få bort alla hinder som gör det svårt att skicka en ansökan. Våga ställa krav på era leverantörer.

5. Hela upplevelsen spelar roll

93% förväntar sig återkoppling efter skickad ansökan och 69% har fått sämre bild av arbetsgivaren efter intervjun. De personer som visat intresse för ditt företag är, även om de inte gick hela vägen fram för just denna tjänst, värdefulla. Inte bara för framtida roller, utan även som ambassadörer. 35% av jobbsökarna frågar också vänner eller bekanta som en del av sin research.

Vad säger personen som varit på två intervjuer, men inte fick jobbet, till sina vänner? Vilken signal ger det att inte återkoppla till den som tagit sig tiden att skriva ett personligt brev till en tjänst?

Tips: Mycket av processen med svar och återkoppling går att automatisera, och det kan vara värt att investera tid i. Fundera också över vad du kan göra med det nätverk som byggs upp i relation till ansökningar och intervjuer – detta är personer du vill hålla kontakt med.

Kom ihåg!

Det finns inga genvägar. Tiden då det gick att köpa annonser och enbart visa upp en polerad bild av det man vill kommunicera är förbi. I dag behöver du jobba på att vara en riktigt bra arbetsplats. Göra bra saker, bygga en kultur det är värt att prata om, ta hand om dina medarbetare och var genuin. Det sprider sig!

Utöver det behöver ni göra det enkelt för medarbetare att vara ambassadörer och locka till att vilja vara det. Tack vare internet är det nämligen enkelt för jobbsökarna att hitta informationen och du behöver möta dem där de är.

mm
Skribent

Tommie Cau är strateg inom digital talangkommunikation, vice VD på Careereye och en frekvent bloggare och föreläsare.

1 kommentar

  1. Pingback: Employer branding – Från grunden till nästa nivå – Blogg Careereye

Skriv en kommentar