Nyligen lanserade vi en omdömes-widget, något som alla våra kundföretag kan använda för att visa vad de har för betyg som arbetsgivare. Vi har här pratat med Alexander Tonelli på iStone för att höra vad de tycker, efter att ha varit en av de första med att testa widgeten.

Vi tror mycket på att företag ska våga vara transparenta, och att det ökar trovärdigheten. Med den här funktionen vill vi göra det lättare för företag att lyckas med detta. Widgeten visar bolagets betyg på ett tydligt sätt, och går dessutom att lägga in var som helst i bolagets kommunikation. Som på företagswebbplatsen eller i en digital annons.

iStone är ett av de företag som snabbt valde att börja använda widgeten. Alexander Tonelli, som jobbar med employer branding (arbetsgivarvarumärket) på iStone, berättar att widgeten stärker deras kommunikation.

”Allt vi gör i vårt employer branding-arbete syftar till att bygga en helhetskänsla av öppenhet och ärlighet. Widgeten hjälper till att stärka den känslan”, säger Alexander och fortsätter: ”Hittills har vi lagt in widgeten i våra aktiva annonser, vilket är 24 stycken. Framöver kommer vi även att testa den på lite andra ställen som på vår karriärsida och i våra mejl. Det är en bra tjänst som på ett enkelt sätt visar att vi är öppna och transparenta.”

iStone är en svensk IT‑koncern som arbetar inom affärssystem och digital handel. Bolaget grundades 2006 och har sedan dess expanderat till ytterligare 11 länder – Danmark, Norge, Frankrike, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, USA, Chile och Kina. iStone har idag drygt 600 medarbetare och 2015 omsatte koncernen 767 miljoner SEK.

Alexanders roll är som sagt att jobba med employer branding, med allt vad det innebär, för att skapa en arbetsplats som är attraktiv och som håller vad den lovar. Det innebär att skapa ett företag som tål transparens helt enkelt. En av de saker som Alexander har valt att göra, är att börja samarbeta med oss på Careereye. När vi träffas på iStones fina kontor i centrala Stockholm berättar han att anledningen till det enligt honom är enkel:

”Ni på Careereye har fattat hur människor söker jobb idag och ni har förstått hur viktigt det är med transparens och öppenhet. Därför tillför Careereye ett stort värde i vårt rekryteringsarbete. Dessutom gillar jag att ni är ett entreprenörsdrivet bolag.”, säger Alexander.

Han berättar att för iStone är det viktigt att vara ett öppet och ärligt företag. Ett led i det har varit att be sina medarbetare att gå in och lämna omdöme om vad de tycker om bolaget på careereye.se.

”Att våra anställda går in på careereye.se och ger sin bild av hur de tycker att det är att jobba på iStone, ger stor trovärdighet. Vem som helst kan göra en snygg annons, men vad säger den – egentligen? Att de som funderar på att söka sig till oss istället får ta del av vad våra anställda tycker, i anonyma omdömen, ger verklig tyngd”, anser Alexander.

”Jag kan utan tvekan rekommendera Careereye till andra företag. Ni vet hur människor söker jobb idag och erbjuder en tjänst som är anpassad till det. På så sätt fyller Careereye en viktig funktion i vårt rekryteringsarbete”, avslutar Alexander.

Tack för det fina betyget, Alexander! Är du nyfiken på hur du kan jobba med Careereye för att stärka ert employer branding-arbete? Läs mer här!

mm
Skribent

Sofia är PR- och kommunikationsansvarig hos oss. Förutom att ha koll på medier, gör hon intervjuer och skriver artiklar som en hel redaktion. Hon har även hand om vår internkommunikation och ser till att våra olika event blir lyckade.

3 kommentarer

  1. Pingback: Så får du medarbetarna att ge omdömen – 9 snabba tips – Blogg Careereye

  2. Pingback: Återblick 2016: Ett fantastiskt år! – Blogg Careereye

  3. Pingback: Våra 6 mest populära inlägg 2016 – Blogg Careereye

Skriv en kommentar