I onsdags samlades 180 specialister inom rekrytering, HR och employer branding på Nordic Recruitment Day i Köpenhamn. Temat var Employee Advocacy; hur vi arbetar med att göra medarbetarna till organisationens bästa ambassadörer. Drivkraften är att människor – kunder, konsumenter, kandidater – engageras mer av det människor sprider än det företag kommunicerar. Här kan du läsa om highlights från konferensen och varför dessa frågor ställer nya krav på din organisation.

Först: vad är Employee Advocacy?

Området har vunnit mycket mark de senaste åren och definitionen på Wikipedia lyder:
”A term used to describe the exposure that employees generate for brands using their own online assets.” 

Kortfattat är poängen att medarbetare själva är aktiva i många kanaler, exempelvis sociala medier, och att de på olika sätt kan marknadsföra sin organisation, dess produkter eller arbetsplatsen och upplevelsen som medarbetare. Om medarbetare aktivt och engagerat marknadsför sin organisation har organisationen hög Employee Advocacy. Detta kan medföra flera vinster, exempelvis högre medarbetarengagemang, större sociala media närvaro och högre försäljning för företaget.

Övergripande känslan från konferensen

Känslan som genomsyrade dagen var att detta händer nu. Inte om tre år. Människors sätt att konsumerar innehåll och information har redan förändrats, att företagen måsta komma ikapp. En insikt som nått betydligt längre i andra länder, där företag i Sverige och Norden verkar ligga efter. Utvecklingen kring Employee Advocacy ställer helt nya krav på bolagen och kan skapa en självsanering. Medarbetare som inte är nöjda och engagerade är inte heller troliga som ambassadörer, vilket gör det svårare för företag som vill attrahera talanger. Om du inte ser att medarbetare inte engagerar sig i företagets namn, är det då en arbetsplats du vill vara en del av?

Är man HR-chef eller kommunikationschef och inte börjat tänka på detta skulle jag vara orolig. Om man fortsätter skjuta det på framtiden kommer den nya generationen snabbt att börja flåsa en i nacken. Samtidigt kan samma chefers karriärer gynnas stort om man blir duktig på detta. Här är utvalda reflektioner från dagen att ta med sig.

Highlights från dagen

Employee Advocacy – a global megatrend

Smarp-Generation-Connected

Lars Ingerslev (Smarp) och Fungai Alexander Mapondera (Landis+Gyr) höll en diskussion om varför Employee Advocacy är relevant för din organisation och hur du engagerar dina medarbetare.

  • Engagerade medarbetare är idag företagets starkast kommunikationskanal – får du engagemanget rätt innebär det massiv potential utifrån Employee Advocacy.
  • De flesta företagen använder samtidigt inte denna starka resurs och går miste om mycket varumärkesexponering – all statistik pekar på att anställda når ut till betydligt fler än företagens egna kanaler gör (t.ex. på LinkedIn och Facebook).
  • Många anställda upplever “jag vill säga något om mitt företag, men jag vet inte vad eller hur” – att göra det tydligt för medarbetare vad man kan och får sprida om sitt företag och hur, är helt avgörande.
  • För att lyckas göra medarbetarna till ambassadörer kräver att ni skapar fantastiskt innehåll, att ledning och chefer engagerar sig och att ni har användarvänliga mobilanpassade plattformar för delning (Smarp är en av de nya Employee Advocacy plattformarna).
  • Nästa generation medarbetare är Generation Connected, vars valuta stavas delning och där rekommendationer och omdömen från andra är lika använt för jobbsök som för onlineshopping.
  • En fälla många företag riskerar att hamna i är samtidigt att de fokuserar för mycket på verktyg för Employer Advocacy och för lite på vad som krävs i termer av kultur och beteende – det behöver gå hand i hand!

Employee promotion!

Kadavar-definition-EA

Søren Bo Steendahl (Kadaver) fokuserade på hur du rent praktiskt sätter igång med aktivering av dina medarbetare i sociala medier.

  • Kom ihåg: Delningar från person till person är 8 gånger mer effektivt än när företag delar innehåll – som en chef på Danske Bank uttryckt det tidigare “Jag har hellre 50 dedikerade anställda än en Facebook sida med 50 000 följare”.
  • Hur kickstartar du ert Employee Advocacy arbete? Få med beslutsfattare och de bästa ambassadörerna, utse en ansvarig för all data ni kommer att generera och utse en framgångsstoryteller – den som berättar för organisationen om allt ni uppnår tillsammans. Sist men inte minst, börja med ETT mål med arbetet, inte många.
  • Underlätta för medarbetarna. 26% av stora företag i USA blockerar t.ex. sociala medier på arbetsplatsen. Då är det svårt för anställda att hjälpa till att marknadsföra sin arbetsplats. Se över regler och policies!
  • Vill ni skapa och sprida bra innehåll? Identifiera och lär upp interna experter – det är lättare dig att träna dem i sociala medier, än att de ska lära dig sin spetskompetens.

Recruiting is marketing!

alex-tonelli-inbound-recruiting

Alexander Tonelli (iStone) pratade om hur rekrytering och marknadsavdelningen kan jobba närmare ihop för bättre resultat. iStone själva har skruvat om hela sin rekryteringsprocess, där ”attrahera” processen, och Alexander själv, finns på marknadsavdelningen.

  • Det finns många synergieffekter och likheter med hur vi pratar med kunder och hur vi bör prata med kandidater.
  • iStone flyttade själva rekryteringen till marknadsavdelningen av tre tydliga skäl
    • 1) Vi undrar alla var våra kandidater finns, de är inte lätta att hitta och det behövs nya grepp!
    • 2) Vi behöver vara mer nischade och fokuserade i vårt sätt att hitta och nå kandidater.
    • 3) Vi är inte Google eller någon annan stor och välkänd arbetsgivare, så vi måste jobba hårdare och smartare.
  • På iStone har rekryteringsprocessen inspirerats av metoden ”inbound marketing”. Metoden är bra eftersom vi lever i mikrostunder och vi inte vill bli störda i onödan – vi föredrar att hitta informationen i vår egen takt, vilket är grundstommen i inbound marketing.
  • Lärdomar från ”inbound recruitment”: Var mer kreativ på rekryteringsavdelningen, det här sättet är betydligt mer kostnadseffektivt och vi behöver lära oss att mäta som en marknadsförare: konvertering och ROI.

Extra lärorikt att lyssna på Alexander Tonelli då han i grunden är rekryterare och inte marknadsförare. Det är mycket nytt lingo att lära sig intygar han men på 6 månader har han både lärt sig det, nya verktyg och åstadkommit massa nya resultat.

Alexander visade även denna film från IBM, som i praktiken var den som övertygade marknadschefen på iStone att rekrytering skulle ligga i hennes avdelning.

 

HR need to improve their recruiting efforts!

Andy-Sirona-Consulting

Andy Headworth (Sirona Consulting i Storbritannien) höll en session om de nya krav som ställs på HR och rekryterare. Deltagarna kändes i lika stor portion inspirerade som chockade av Andys omvärldsanalys, exempel på nya digitala tjänster och medskick om vad utvecklingen betyder för publiken.

  • Om ni inte har koll på bottar för rekrytering och varför Pokemon Go är ett rekryteringsverktyg behöver du vakna!
  • Det vi mätte och utvärderade för tre år sedan är inte relevant idag, men när er VD träffar andra VDar är de typiskt kvar i det gamla, som de förstår. Det betyder att det finns en ”VD verklighet” och den ”verkliga verkligheten” (det som du behöver mäta i ditt jobb), och du behöver tyvärr mäta båda. T.ex. följare på Facebook (gammalt) vs hur högt ert ambassadörsskap är internt (nytt)
  • Dina kandidater är precis som dina kunder – online 24/7. Ska du engagera talangerna behöver du göra det när de är tillgängliga och vill interagera. När är dina rekryterare aktiva? Sannolikt 9-17. När är dina kandidaterna tillgängliga och vill engageras? Typiskt innan 9 och efter 17. ”Vi kommer kanske behöva se 7 dagars arbetsvecka för rekryterare framöver”
  • Precis som kunder letar kandidaterna information innan de ens kommer i kontakt med dig. Ditt digitala rykte som företag och rekryterare är en kritisk del. Du behöver ha en profil och innehåll som matchar det att dela med din publik.

Summering

180 deltagare gick från Nordic Recruitment Day med fyllda anteckningsböcker och digra att göra-listor. De som orkar och vågar är de som kommer lyckas snabbast; Det handlar om att anamma och utvecklas. Att stå kvar i det gamla (ett par år sedan) är inte ett alternativ för den som vill lyckas i konkurrensen om talangerna. Det var det övergripande budskapet från alla talare på scenen.

Vi är glada att Careereye nämndes flera gånger på scenen, som den nordiska spelaren av digitala omdömestjänster och att vi, tillsammans med internationella konkurrenter, sågs som en viktig del av en ny verklighet för arbetsgivare att anamma och nyttja. Det enda vi kan vara säkra på är att omdömen och betyg om arbetsplatser, och större öppenhet kring upplevelsen som medarbetare, bara kommer att öka. Om inte annat kommer Generation Connected se till att det blir så.

Det finns mycket att dela med sig av från dagen, och fler inlägg att skriva. En presentation som vi inte täckt in här är t.ex. Jens Reimer Olesens (Ontame.io) och Jesper Petersens (Dong Energy) session om datadriven talangrekrytering. Det var för intressant för att inte ta i ett eget inlägg, så håll utkik!

Vill du höra mer om oss och våra tankar – anmäl dig till bloggen och vårt nyhetsbrev. Vi kommer löpande att dela vår och andras kunskap.

Tommie Cau

[mc4wp_form id=”42″]

mm
Skribent

Tommie Cau är strateg inom digital talangkommunikation, vice VD på Careereye och en frekvent bloggare och föreläsare.

Kommentarer avstängda.