Careereye bygger på användargenererat innehåll, och som de flesta andra tjänster som bygger på det, jobbar vi strukturerat för att kvalitetssäkra det som publiceras.

Kan du skriva vad som helst i ditt omdöme? Hur ser vi till att lämnade omdömen ger en så rättvisande bild som möjligt av företaget? Här delar vi med oss av hur vi resonerar och vilka processer vi har.

När vi besvarade frågor vi får om Careereye (Vi förstår att Careereye skapar reaktioner — Blogg Careereye) skrapade vi lite på ytan av våra processer. Här kan du läsa om det lite mer på djupet.

Hur vi arbetar med omdömen

Att de omdömen och betyg som publiceras på Careereye ger en så rättvisande och trovärdig bild som möjligt är väldigt viktigt för oss. Vi anser att alla har rätt att uttrycka sin åsikt, men vi är noga med att omdömen som lämnas, ska ge relevant och saklig information. Besökare på sajten ska enkelt kunna få en helhetsbild av en arbetsgivare och dess styrkor och svagheter, sett från de anställdas sida.

Detta innebär bland annat att:

  • Vi har moderatorer som granskar och godkänner omdömen innan de publiceras, för att säkerställa att de uppfyller våra kriterier. Om vi misstänker att ett omdöme är falskt kommer det inte att publiceras.
  • Vi publicerar alla omdömen som följer våra riktlinjer, oavsett om de är negativa eller positiva. Vi kräver dock motiveringar för betyg som är under 2,2 eller över 4,2, alltså ganska låga eller höga betyg.
  • Vi redigerar aldrig omdömen. Däremot rättar vi uppenbara felstavningar.
    De som lämnar omdömen är helt anonyma för att de ska känna sig trygga med att vara öppna och ärliga i sina omdömen.
  • Arbetsgivare, som är kunder hos Careereye, har möjlighet att besvara omdömen, vilket ger möjlighet till bra kommunikation. Det visar även andra att ni som arbetsgivare lyssnar på era medarbetare och tar deras åsikter på allvar.

Riktlinjer för omdömen

Vi har tydliga riktlinjer för de omdömen som publiceras på Careereye. Det för att säkerställa att informationen är relevant och saklig.

Följande innehåll godkänns inte:

  • Grovt språk och svordomar. Exempelvis: “Cheferna är så jävla kassa.”
  • Personangrepp. Exempelvis: “Företagets IT-chef är en fullkomlig idiot.”
  • Risk för förtal. Exempelvis: “VD:n mutar sig till affärer.”
  • Ej konstruktivt innehåll. Exempelvis: “LOL.”
  • Ifyllnadsinnehåll. Exempelvis: “XYZ.”

Kritiska inlägg godkänns givetvis, under förutsättning att de är konstruktiva och inte strider mot ovanstående riktlinjer. Till exempel är det ok att skriva: ”Dåliga chefer, känns som att vara tillbaka i skolbänken. Inget eget ansvar.”

Har du några frågor kring det här? Skriv gärna en kommentar eller kontakta oss här.

Hämta guiden: medarupplevelse som employer branding-verktyg
mm
Skribent

Lina är nyast i marknadsteamet och arbetar som Social Media & Content Manager. Hennes roll innebär att hon ansvarar för innehållet i våra sociala kanalerna så som blogg, Facebook, Twitter och Linkedin. Lina har lång erfarenhet av att arbeta med sociala medier som ett employer branding-verktyg.

Skriv en kommentar