Vi har med spänning följt, och deltagit i, den senaste nätdebatten om huruvida Employer Branding fungerar eller inte. Startskottet var en krönika av samtidsanalytikerna Per Granvist i tidningen Resumé, där Per konstaterade att Employer Branding inte fungerar. Detta skapade en mängd motreaktioner och närmast en storm i Employer Branding-leden, där många gjort intressanta poänger. Här har vi listat fyra läsvärda inlägg i debatten!

Krönikan: Employer Branding fungerar inte

Resumé-krönikan av samtidsanalytikern Per Grankvist som startade vågen av kommentarer och repliker. Per ställer bland annat frågan ”Varför slösa pengar på konsulter och annonser att övertyga framtida anställda på att man är bra i stället för att satsa på att de redan anställda trivs tillräckligt bra för att rekommendera bolaget till sina vänner?”. Läs hela krönikan här.

Replik: Arbetsgivarvarumärken byggs inte på en dag

I repliken från HR-bloggen.se konstaterar grundaren Annika Ahnlund att hon inte alls känner igen sig i Per Grankvists beskrivning av Employer Branding. Annika menar att vi nu är inne i Employer Branding 3.0 och att Per Grankvists kunskaper i ämnet behöver uppdateras. Läs hela repliken här.

Replik: Employer branding – helt rätt och helt fel

Careereyes egen vice VD Tommie Cau skrev en replik där han konstaterar att Per Grankvist har både helt rätt och helt fel. Tommie menar att Per har en gammalmodig definition av Employer Branding men ger honom helt rätt i att företag borde investera mer i medarbetarnas upplevelse. Det är just det som ÄR Employer Branding menar Tommie. Läs hela repliken här.

Replik: Employer Branding fungerar när den grundas i verksamheten

Employer Branding-byrån Coreworkers svarar Per Grankvist att Employer Branding visst fungerar, så länge innehållet kommer från verkligheten och hämtar kraft i medarbetarnas engagemang. Medarbetares historier tillsammans med ledningens ambitioner är en kraftfull form av Employer Branding-kommunikation menar Coreworkers. Läs hela repliken här.

Replik: Replik till Per Grankvist, Resumé

Daniel Sonesson, Affärsutvecklingschef på Blocket Jobb & StepStone, tyckte Per Grankvists krönika var underhållande men full av brister. Framförallt menar Daniel att Per missat vad som har hänt med kommunikationslandskapet de senaste 10 åren och hur detta påverkar våra beslut. Han ger samtidigt Per rätt i att allt börjar med nöjda anställda. Läs hela repliken här.

Vill du prata mer om detta ämne? Hör av dig till din Careereye-kontakt eller till Tommie Cau på tommie.cau@careereye.se.

mm
Skribent

Tommie Cau är strateg inom digital talangkommunikation, vice VD på Careereye och en frekvent bloggare och föreläsare.

Kommentarer avstängda.