Det unga akademiker värdesätter mest, är bra stämning på arbetsplatsen, trevliga kollegor och möjlighet till personlig utveckling. De ser sitt eget värde och är beredda att byta jobb för att få den lön och de förmåner som de anser sig vara värda. Detta framgår av senaste upplagan av undersökningen Young Professional Attraction Index. Vi har valt ut 5 saker från undersökningen som dagens arbetsgivare måste ha koll på.

Det här är andra året i rad som undersökningen genomförs av Academic Work och TNS Sifo. Syftet är att hjälpa arbetsgivare att förstå vad som är viktigt för att attrahera unga akademiker.

Resultaten förvånar inte oss som är intresserade av Employer Branding och HR-frågor, men tydliga, faktabaserade siffror är alltid ett bra underlag att utgå ifrån när man ska bestämma hur man ska jobba framåt.

Här är fem saker som har framkommit av undersökningen, och som vi anser att du som arbetsgivare bör tänka på om unga akademiker är din målgrupp:

1. Gemenskapen rankas högst

Enligt undersökningen står det klart att så kallade mjuka värden värderas högre än hårda av unga akademiker. Trevliga arbetskollegor och bra stämning toppar listan på vad folk prioriterar när de väljer arbetsplats. Vissa skillnader finns, beroende på var respondenterna bor, deras nuvarande sysselsättning och könstillhörighet, men generellt är det en tydlig trend att de så kallat mjuka värdena spelar en stor roll i valet av arbetsplats. Kulturen på jobbet har alltså seglat upp som en avgörande faktor för att kunna attrahera rätt människor. Anledningen till det är att målgruppen inte lever för att arbeta, utan arbetar för att leva. Unga akademiker anser att jobbet är viktigt, men mycket annat är också viktigt för dem.

Hur jobbar ni med företagskulturen och hur väl kommunicerar ni detta vid rekryteringar?

2. Närhet och flexibilitet allt viktigare

Nyheter på topplistan i år är att ha geografiskt nära till arbetsplatsen och flexibla arbetstider. De parametrarna hamnade på åttonde, respektive tionde plats. Till exempel svarade 75 procent av de som deltog i undersökningen, att de skulle kunna tänka sig att bara jobba sex timmar om dagen, även om det skulle innebära lägre lön. Det här speglar vikten av att allt fler ser ett stort värde i att få en bättre balans mellan arbete och fritid. Många vill, och behöver hinna med mycket annat i livet än arbetet. Att ha nära till jobbet och flexibla arbetstider underlättar livspusslet. Dessutom är det så att akademiker i början av sin karriär har fler jobb att välja mellan nu än vad de har haft på länge. De gör att de kan vara mer kräsna och kan välja att ta ett jobb som ligger närmare hemmet.

Vilka förutsättningar erbjuder ni för att hitta och attrahera de bäst lämpade personerna?

3. Bra ledarskap en hygienfaktor

I förra årets undersökning hamnade “bra chefer och ledarskap” på första plats över viktiga saker på arbetsplatsen. I år har den delen halkat ner och återfinns först på fjärde plats. Enligt intervjuer som gjorts i samband med undersökningen beror det “raset” inte på att det har blivit mindre viktigt för målgruppen att ha en bra chef. Tvärtom anser de svarande att en bra chef är något som är nödvändigt för att få en god stämning på arbetsplatsen och för att kunna utvecklas på jobbet. Ett bra ledarskap ses mer som en hygienfaktor, något fullständig nödvändigt, än ett enskilt kriterium.

Hur jobbar ni med ledarskap och vilken typ av personer ger ni chefsroller?

4. Anseende är viktigt, men mest känd är inte bäst

Ett företags anseende är viktigt när unga akademiker letar efter ett nytt jobb. De gör research på nätet och pratar med vänner och bekanta för att få en så bra bild som möjligt om hur en arbetsplats är, på riktigt.
De som svarade på undersökningen fick frågor om vad de ansåg är viktigt i valet av arbetsgivare, hur väl de kände till ett antal arbetsgivare, och hur attraktiva de ansåg att de arbetsgivarna var. Utifrån svaren skapades en topp-10-lista med de mest attraktiva företagen. Det visade sig att sju av de tio mest attraktiva bolagen var verksamma inom IT- och techbranschen. Unga akademiker anser alltså att det är attraktivt med företag som utvecklar något nytt.

I år fanns det även fler bolag inom offentlig sektor med på listan jämför med förra året. Däremot anses de arbetsgivarna generellt inte vara lika attraktiva som de privata bolagen. När det gäller samband mellan att som arbetsgivare vara känd och attraktiv gav respondenternas svar ett tydligt besked. Det finns inget sådant samband. De mest kända arbetsgivare ansågs inte vara de mest attraktiva. De mest attraktiva var istället de företag som målgruppen kunde knyta an till på ett emotionellt plan.

Hur jobbar ni för att stärka ert anseende som arbetsgivare?

5. Ta vara på olikheterna

Vi människor är individer, och vill bli sedda som det. Det har vi alltid velat, men förr var vi mer villiga att anpassa oss för att passa arbetsgivaren. Unga personer idag är inte villiga att stå med “mössan i hand” och bara anpassa sig. De kräver att bli sedda, hörda och respekterade för den de är. Det här innebär att du som arbetsgivare måste vara öppen för olikheter och vilja, och ha förmåga, att ta vara på dem. Genom att ta tillvara medarbetarnas olikheter kan du stärka dem som personer, och därmed företaget.

Vad kan du som arbetsgivare, och arbetstagare, göra för att hitta rätt?

De här fem punkterna är avgörande om du vill lyckas attrahera unga akademiker till ditt företag. Att locka till sig rätt medarbetare är en fråga som har ett tydligt samband med ett företagets resultat. Genom att se till att skapa en arbetsplats där människor verkligen vill jobba, hjälper ni er själva att nå era mål på bästa sätt. Medarbetare som trivs, gör ett bättre jobb och pratar gott om företaget. Det är ett bra sätt att bygga en stark, positiv företagskultur och ett gott anseende. Något som är viktigare än någonsin i dagens transparenta, digitala värld.

Det är också något som vi värdesätter på Careereye. I vår betygs- och omdömesdel kan tidigare, och nuvarande, medarbetare visa vad de tycker om företag. Betygen där ges på sex olika parametrar: Karriär och utveckling, kultur och värderingar, trivsel och arbetsmiljö, balans mellan jobb och fritid, ledning och chefer, samt lön och förmåner. Academic Works undersökning visar att alla de delarna är väldigt viktiga för unga akademiker, och självklart även för många andra arbetstagare.

Är du intresserad av att läsa hela Academic works rapport, kan du göra det här.

Undersökningen baseras på svar från 7.158 personer i Academic works databas. Personerna kommer från olika delar i landet, har olika könstillhörighet, utbildningsinriktning och sysselsättning.

mm
Skribent

Sofia är PR- och kommunikationsansvarig hos oss. Förutom att ha koll på medier, gör hon intervjuer och skriver artiklar som en hel redaktion. Hon har även hand om vår internkommunikation och ser till att våra olika event blir lyckade.

Kommentarer avstängda.